Weet wat je eet

by Daisy

Afgelopen woensdag zat ik met Lola bij de dierenarts voor haar jaarlijkse inenting en check-up. Ik vroeg haar of er een simpele verklaring voor lola haar vele gejeuk en gekrab is. Al snel dacht de dierenarts aan een voedselallergie. Een grapje van de natuur om juist een hond allergisch te maken voor jawel, vlees! Dit zette mij onderweg en bij thuiskomst aan het denken. Hoe belangrijk is voeding nou eigenlijk helemaal? Waar helpt het je en waar kan het je tegenwerken?

Voor ik ziek werd 6 jaar geleden heb ik me serieus geen enkel moment druk gemaakt om voeding. “Ik eet wat ik wil, en wanneer ik dat wil”. De Schijf van 5 of voedingssupplementen? Mwa, een wijntje bestaat uit druiven en chocolade komt van een cacaoPLANT. Thuis stond het eten elke avond klaar en at ik wat de pot schaft. Zo kwam ik minimaal 5 x per week aan mijn hoeveelheid groente en fruit. Toen ik met 18 jaar het huis uit ging kookte ik de eerste weken heel serieus en gezond. Zie je wel, ik kan het prima! Zoals de meeste zullen herkennen werd dit al snel minder en vooral makkelijker. Afhaal, tosti, soep, kant en klaar of gewoon vergeten te eten. Mijn gezondheid, kont én heupen lieten dit prima toe!

En dan word je ziek. Maandenlang ziekenhuisvoedsel in 5 verschillende ziekenhuizen. De één beter dan de ander, maar wel allemaal uitgebalanceerd en gezond. Behalve de intens lekkere saucijzenbroodjes beneden. Vanaf toen werd het thuis ook opletten. Gezond eten dat zo min mogelijk moeite kostte. Want energie om te koken was vaak ver te zoeken. Zoals ik eerder heb geschreven volg ik al een aantal jaren het Cambridge dieet. Weinig calorieën en bewust eten en leven. Veel groentes en mager vlees. Anders groei ik door de prednison letterlijk de pan uit. (Zoek de bijwerkingen nog maar eens op in mijn blog over;  Prednison

Na mijn bezoekje aan de dierenarts werd ik weer even met beide benen op de grond gezet. Als een hond al allergisch voor vlees kan zijn, wat doet al het andere voeding dan met míjn zieke lijf. Tijd om eens op onderzoek uit te gaan om ook uit dit stukje zoveel mogelijk informatie en misschien iets verbetering/verlichting te halen. Ziek zijn is namelijk hard werken. Het komt niet allemaal aanwaaien door medicatie of slimme dokters. Als je beter wil worden moet je er alles aan doen en in alle hoeken zoeken!

Na wat Googlen en artikelen lezen via zoektermen als-> longen en voeding, astma en voeding, longziekte en voeding, ontgiften, ontstekingen en voeding komen voor mij de volgende tips en trucs naar boven;

geen melkproducten, citroensap voor de ontzuring, grapefruitsap voor natuurlijke antioxidanten, groentesap voor kalium(wortel,bleekselderij,spinazie) om het bloed te ontzuren, cranberrysap om ontstekingen te bestrijden, pistachenoten en cayennepeper voor Vit. E. , vezelrijk eten, omega 3 en Vit E. Om ontstekingen tegen te gaan en longfunctie te verbeteren.

Daarnaast is het belangrijk om; Ademhalingsoefeningen te doen, bewegen en sporten voor meer conditie en fitheid, dagelijkse wandelingen met langzame ademhalingen om delongcapaciteit te vergroten, huis vrij van luchtvervuiling(stof, huismijt, luchtjes etc), muziek maken (blazen of zingen om longcapaciteit te vergroten)

Eigenlijk allemaal dingen die ik al wist, maar wel handig om eens op een rijtje te zetten. Een grote openbaring was voor mij wel het ‘voeding en Histamine verhaal”. Histamine is een belangrijke stof die aan de basis staat van veel astmatische klachten. Biogeen amine. Histamine wordt in het lichaam door allergenen vrijgemaakt maar kan dus ook in voedsel grote hoeveelheden bevatten. Ook we  Histamine vrijmakers genoemd. Deze zitten in natuurlijke voedingsmiddelen als; alcoholhoudende dranken, bonbons, ananas, aardbeien, kippe-eiwit, granen, tomaten, vis, papaya, varkensvlees, schaaldieren, kreeft en krab, noten, amandelen, pinda’s. En in kruiden; basilicum, cayenne, dragon, kaneel, kerrie, koriander, paprika,tijm en nog veel meer!

Laat dat nou net bijna ALLES zijn wat ik lekker vind. Of het voor mijn gezondheid en longen veel uitmaakt aangezien ik NIET allergisch ben is de vraag. De komende weken/maanden ga ik verschillende dingen eens uitproberen en wie weet ben ik dan wel snel genezen door het schrappen van kippe-eiwit of varkensvlees. Ieder hondje lijkt op zn baasje toch?! 😉 Zonder gekheid, alles wat je tot je neemt en dus in aanraking met je hele systeem komt heeft invloed. Best de moeite waard om eens uit te zoeken wat wel of niet werkt.

Nog een leuk fabeltje om te delen met andere longpatiënten is mijn overtuigende haat en angst tegen zuivelproducten. Ik wist zeker dat ik door melkproducten slijm aan maakte en daardoor benauwd werd. Toen ik vorig jaar op de Intensive Care van het Isala in Zwolle lag met een sondevoedingslangetje in mijn neus werd ik bijna gedwongen om kwark, yoghurt of melk tot mij te nemen voor die verschrikkelijke slang eruit mocht. “NEE, want als ik zuivel eet of drink dan krijg ik slijm en stik ik. punt”. Er moest een arts aan te pas komen om mijn zelf gevormde waarheid te doorbreken. -ONZIN- zei de IC-arts volmondig. De ervaring van slijmvorming is op suggestie berust. Huh wat?! Nou gewoon, wetenschappelijk onderzoekt wijst uit dat zuivelproducten geen slijmvorming opwekken en dus de luchtwegen niet vernauwd. Als je dit idee wel in je hoofd hebt zitten kan het wel zo voelen maar het lokt geen astma of verergering uit. Het enige wat wel klopt is dat koeienmelk Caseïne bevat. Als dit stofje in je lichaam komt maakt het histamine aan en dit in combinatie met astma kan zich omzetten tot slijm. Na dit praatje nam ik een aardbeienyogurtje en er gebeurde niks. NIKS! Heb ik al die jaren voor Jan met de korte achternaam mijn toetjes en cappuchinos laten staan! En daarbij is zuivel natuurlijk goed voor je botten en calcium…wat door veel medicatie problemen met botontkalking kan veroorzaken. Mijn advies is dus.. genoeg melk, kaas, kwark, yoghurt en andere zuivelmeuk. Misschien telt cheesecake, kwarktaart of yogurtbiscuitjes ook wel 😉 Ik ga het uitzoeken!

Liefs, Daisy

Print Friendly, PDF & Email

You may also like

Skip to content

Als je de blog van dailyspoonie wil blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies waarmee gegevens worden verzameld, gebruikt en gedeeld. Meer weten hierover lees onze Privacy Verklaring meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten