Positieve psychologie

by Kim

Vorige week zaterdag was ik op een bijscholing voor doktersassistentes. Zoals jullie misschien weten werk ik als doktersassistente in een ziekenhuis, en is het belang om jezelf te blijven ontwikkelen. Door deel te nemen aan zulke scholingsdagen kun je nieuwe dingen leren maar wordt de bekende theorie ook weer even opgefrist. Zelf beleef ik altijd veel plezier aan zulke dagen, om weer even nieuwe dingen te leren. Een van de lessen ging over positieve psychologie en daar was ik erg nieuwsgierig naar. Gelukkig was ik ook ingedeeld voor deze les en heb ik mij kunnen verdiepen in deze vorm van benadering. En om eerlijk te zeggen heeft dit mij een nieuwe kijk gegeven op mijn eigen leven.

Positieve psychologie is een stroming binnen de psychologie (ja ik wist dit ook niet, maar het is echt een serieus ding). Bij positieve psychologie ligt de focus op het welbevinden en de mogelijkheden die er zijn voor de cliënt. Normaal wordt er altijd veel aandacht besteed aan de klachten en de gevolgen die dit heeft voor de cliënt. En omdat het om klachten gaat is dit eigenlijk altijd negatief, want iemand heeft ergens last van. Door de focus te verschuiven naar de momenten dat de klachten minder zijn en na te gaan waarom de klachten op die momenten minder zijn, kun je de draagkracht van de cliënt verhogen.

Om dit te creëren moet er aandacht besteed worden aan de sterke kanten van de persoon. We hebben allemaal sterke kanten alleen zijn we ons er vaak niet van bewust dat we deze hebben. Door te gaan beseffen waar je goed in bent (en wat dus je sterke kanten zijn) ontstaat er bewustwording van je sterke kanten. Zodra deze bewustwording er is kun je zelf meer gebruik maken van je eigen sterke kanten, wat ervoor zorgt dat je de focus legt op wat je nog wel goed kunt!

Ik weet dat het allemaal een beetje mega positief overkomt, en je hier natuurlijk niet altijd zin in hebt…. Maar door deze les werd ik me wel bewust dat ik zelf altijd de focus leg op wat ik niet meer kan. En eigenlijk is het ontzettend stom om maar te blijven opsommen wat je allemaal niet kunt. Tuurlijk heb je soms een rotdag en huil je omdat je baalt van deze situatie, maar dat moet niet iedere dag zo zijn. Besteed meer aandacht aan de momenten waarop je iets doet waar je trots op bent, trots omdat je het nog wel kunt doen!

Tijdens de les kregen we een oefening die ik ook met jullie ga delen. Soms heb je van die momenten dat het gewoon allemaal niet mee zit en je in een negatieve bui bent. Probeer dat met onderstaande opdracht je positieve knop  te vinden en deze weer om te zetten:

Schrijf 5 positieve dingen/momenten/gebeurtenissen op die je gisteren hebt meegemaakt. (Duur: max.15 minuten)

Toen ik deze opdracht kreeg wist ik echt de eerste 5 minuten niet wat ik moest opschrijven. Ik had echt een drukke dag gehad op werk vrijdag en de hele week was gewoon pittig. Toen ik na 5 minuten eindelijk iets wist te bedenken stonden binnen enkele minuten 5 punten op mijn blaadje ingevuld. De knop was toen omgezet. Omdat mij dit veel moeite kostte werd me geadviseerd deze oefening vaker uit te voeren, omdat je zo makkelijker wordt in het omzetten van de positieve knop. Door na te denken over leuke/positieve gebeurtenissen voel je je op dat moment ook beter, en wordt vandaag misschien wel net iets beter dan je  had gedacht 🙂

Liefs Kim

Print Friendly, PDF & Email

You may also like

Skip to content

Als je de blog van dailyspoonie wil blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies waarmee gegevens worden verzameld, gebruikt en gedeeld. Meer weten hierover lees onze Privacy Verklaring meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten