Let’s talk about: Ik heb een slaapprobleem

by Nienke
Foto: Vrouw met kussen voor het hoofd

Slapen is voor mij soms echt een kriem.  Sinds mijn tienerjaren heb ik al last van een slaapprobleem. Wat precies deze slaapproblemen inhouden vertel ik jullie in deze blogpost.

Sleeping is nice you forget about everything for a little while

Slapen voor mij is echt niet altijd zo even fijn als het zou moeten zijn. Ik heb gewoon een slaapprobleem. Dit komt door meerdere aspecten. Helaas heb ik nog niet de oplossing gevonden (misschien komt ie ook nooit)

Delta slaap

Ook al is het niet helemaal duidelijk wat mijn pijnklachten veroorzaken, ligt het waarschijnlijk volgens de artsen in de trant van fibromyalgie/somatisch onverklaarbare lichamelijke klachten. Fibromyalgie patiënten hebben vaak ook moeite om in de niet deltaslaap te geraken ( het diepe slaap stadium)

(hier onder meer info over het slaap stadium)

In principe heeft iedereen heeft min of meer hetzelfde slaapritme.  Slaap bestaat uit twee delen:

– R.E.M slaap
– N.R.E.M non-rem slaap

R.E.M slaap staat voor Rapid Eye Movement slaap. ( betekent snelle oogbewegingen)
De N.R.E.M is de Non Rapid Eye Movement slaap.

Het grootste gedeelte van wat een mensen slaapt (75-80% van de slaaptijd) bevind men zich in de N.R.E.M slaap. Wanneer je slaapt volgen N.R.E.M slaap en R.E.M slaap elkaar af. Het begint met de N.R.E.M slaap en daarna volgt de R.E.M slaap.

De N.R.E.M slaap is verdeeld in 4 fases

Fase 1: Lichte slaap
In deze fase ben je half wakker en half in slaap. Tijdens de eerste fase kun je merken dat je zo nu en dan onwillekeurig beweegt.

Fase 2: Echte slaap
Het duurt ongeveer 10 minuten de omschakeling van lichte slaap tot de echte slaap. De echte slaap duurt meestal 20 minuten. In deze fase gaat je ademhaling en hartslag omlaag.

Fase 3: N.R.E.M slaap (diepe slaap)
De hersenen beginnen de zogenaamde delta golven te produceren. Je ademhaling en je hartslag bereiken de langzaamste ritme.

Fase 4 
Deze fase kent ritmische ademhaling en kleine spierbewegingen. Wanneer je uit deze fase ontwaakt voel je je slaperig en slap. En kan het voorkomen dat je niet weet waar je je bevindt.

Omdat ik dus niet goed in de N.R.E.M slaap terecht kom, kom ik vaak dus niet in een diepe slaap. Vaak is mijn slaappatroon onderbroken. Daarna kan het uren duren voor ik weer in fase 1 terecht kom en vervolgens in fase 3/4 beland.

Licht en geluid

Ik ben heel erg overgevoelig voor licht en geluid. Sinds mijn 15e slaap ik met een slaapmasker en ongeveer 3 jaar nu ook ‘s nachts met oordoppen. Elk straaltje licht kan mij volledig uit mijn slaap houden. Dus een slaapmasker is echt een uitkomst. In het begin zit het even irritant maar zodra je er aangewend bent dan wil je niet zonder

De laatste 3 jaar merk ik dat ik ook meer overgevoeliger word voor geluiden s’nachts. Het kunnen zelfs geluiden zijn die mijn man bijvoorbeeld niet hoort. Bijvoorbeeld de wasmachine van de buurvrouw. Haar wasmachine staat geregeld s’nachts te draaien. Wanneer ik wakker ben dan is het geluid helemaal niet hard(vergelijk het met een fluistertoon) maar zodra ik wil slapen dan is het geluid wat me wakker houd.

Hechting aan bed & kussens

Ik kan niet in een ander bed slapen. Of het nou in een hotel is of ik slaap bij iemand anders. Ik heb al een probleem om in de diepe slaap (fase 3 N.R.E.M) te komen. En wanneer ik dus ergens anders slaap duurt dit proces alleen nog maar langer. Ook slaap ik niet zonder mijn eigen kussens. Het was zelfs zo erg dat ik op mijn laatste kussen vanaf mijn 10e tot mijn 25ste op sliep) Mijn moeder kocht wel nieuwe kussens ter vervanging maar ik kon niet slapen.(Later kon ik wel slapen met de nieuwe kussens er onder) Inmiddels zijn de kussens vervangen en kan ik nu weer normaal slapen. Maar al zou ik nu ergens moeten slapen wat niet mijn bed is dan neem ik mijn eigen kussens mee!

Slaap medicatie & natuurlijke slaap middelen.

Nadat ik bij de reumatoloog kwam en de diagnose fibromyalgie kreeg en met haar besprak dat ik ook moeite had met slapen. Adviseerde ze me om amitriptyline te slikken. Dit medicijn is eigenlijk een antidepressivum maar word vaker voorgeschreven bij FM patiënten omdat voor hen effect heeft op het bereiken van de N.R.E.M slaap. Ik heb dit voor een half jaar geslikt, maar had niet het idee dat het wat voor mij deed. Ik sliep er absoluut niet beter door. 3 jaar later heb ik het nog een kans gegeven en weer geprobeerd maar helaas deed het nu weer niets voor mijn slaap.

In de tussentijd ben ik over gegaan op melatonine tabletten, melatonine is een lichaamseigen hormoon. Melatonine speelt een rol in het slaap-waakritme van het lichaam. Wanneer je zelf te weinig melatonine aanmaakt dan kun je een melatonine tablet slikken. Voor mij werkte dit helaas maar van korte duur. Inmiddels gebruik ik eigenlijk geen medicatie meer voor het slapen, omdat ik niet het gevoel hebt dat het werkt. Ik kom nog steeds niet goed in de N.R.E.M slaap.

DRAMA!

Zondagnacht was het dan ook om te janken toen er een veer uit mijn matras kapot ging en dwars door mijn matras heen stak. Mijn matras waar ik al 5 jaar als een prinses op sliep (wanneer ik echt goed kon slapen) was opeens kapot. Afgelopen maandag kon ik dan ook naar IKEA[ NO SPON]  om mijn matras om te ruilen (IKEA matrassen hebben namelijk 25 jaar garantie mits je een bon hebt) Natuurlijk had ik weer een matras die niet in het assortiment zat , dus moet ik opzoek naar iets anders.

Na wat matrassen geprobeerd te hebben vond ik een matras die enigszins voldeed aan mijn eisen, al was ie net te zacht. IKEA heeft van meerdere matrassen een middelhard en een hard matras. Maar voor mij was het harde matras veel te hard. Nu attendeerde de verkoper mij er op dat het matras in de winkel er al een aantal maanden lag en natuurlijk door meerdere mensen met verschillende gewichten was getest. Dus het middelharde matras zou niet zo zacht zijn als in de winkel maar vormen naar mijn eigen lichaam. Je mag bij IKEA 90 dagen proef liggen dus ik hoop dat dit matras perfect zal zijn en anders kan ik hem nog altijd omruilen voor een ander. Maar stiekem hoop ik dat ik weer als een prinses kan slapen.

Print Friendly, PDF & Email

You may also like

Skip to content

Als je de blog van dailyspoonie wil blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies waarmee gegevens worden verzameld, gebruikt en gedeeld. Meer weten hierover lees onze Privacy Verklaring meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten