Hoe mijn huishoudelijke taken makkelijker lukken met een planning

by Nienke
Stofzuiger

In 2016 schreef ik al eens een artikel over schoonmaken: How to keep it clean! In dat artikel gaf ik je een aantal tips die het makkelijker kunnen maken om het huishouden te kunnen doen. We zijn inmiddels twee jaar verder en ik heb inmiddels een aantal nieuwe handigheden gevonden om het huishouden makkelijker te maken. Vandaag deel ik in dit artikel mijn ultieme schoonmaaktip

Ik kon mijzelf echt vreselijk in de weg zitten als er huishoudelijke taken op de planning stonden. Ik kon geen overzicht vinden voor mijzelf wat er prioriteiten had. En vaak ging ik veel te ver. Ik sloeg dan compleet door in schoonmaken. Als voorbeeld: Ik kon bezig zijn met de buitenkant van de keukenkastjes schoonmaken. Dan bedacht ik me halverwege Oh ik kan ook wel even alles uitzoeken op de houdbaarheidsdatum. Hop daar ging het hele keukenkastje leeg. In de tussentijd piepte de wasmachine. Dan kon ik een nieuwe was in de machine doen, want ik had toch nog was in de wasmand zitten.  Was in de machine en hup terug naar de keuken.

Oh nu die kastjes leeg zijn kan ik ze ook wel even uitsoppen dat is net zo handig anders moet ik weer alles in en uit laden. Vervolgens alle kastjes uitgesopt en opnieuw ingepakt. Om vervolgens te zien dat de afzuigkap ook wel eens een schoonmaakdoekje kan gebruiken. Oh en die rommeltjes op tafel die moeten nu ook echt opgeruimd worden. Zijn we nu alweer een uur verder? Die was is inmiddels ook klaar en moet toch echt opgehangen worden, maar dan moet ik wel eerst die was die nog aan de waslijn hangt opruimen. Om vervolgens alles op te vouwen de nieuwe was op te hangen en dan realiseren oh ja ik was eigenlijk bezig met de keukenkastjes aan de buitenkant schoonmaken. Totaal het overzicht kwijt.

Halverwege schreeuwde mijn lichaam al: “NIENKE NU IS HET GENOEG” maar ik kon het niet loslaten. Regelmatig kwam het dus voor dat mijn huishouden half half werd gedaan. Dus het moest anders. Ik wist dat ik een overzicht voor mijzelf moest creëren om taken gedaan te krijgen. Dus ik ging aan de slag met een schoonmaakplanning!

Schoonmaakplanning

Download Dailyspoonie Schoonmaakplanning

Ik heb mijn schoonmaaktaken verdeeld in 4 categorieën.

  • Dagelijkse taken
  • Om de dag taken
  • Wekelijkse taken
  • Maandelijkse taken
De dagelijkse taken:

Ik probeer om de dagelijkse taken zo veel mogelijk aan het begin van mijn dag te doen. Ik verdeel deze taken met mijn man. Hij neemt een aantal taakjes op hem en ik neem een aantal taken. Je krijgt vanzelf een handigheid er in als je er een routine van maakt.  Zo voelt dit niet meer als een huishoudelijke taak.

Om de dag taken

Er zijn een aantal kleine taken die je niet elke dag hoeft te doen. Bijvoorbeeld niet elke dag leeg je je prullenbak wanneer je een grote prullenbak hebt zoals ik. Dus doe ik deze taken ongeveer om de dag. Ik kijk ook naar de planning van de wekelijkse taak om te kijken welke klusjes er nog gedaan moeten worden maar ze niet te veel worden in combinatie met de wekelijkse taak

De wekelijkse taken

Ik heb een lijstje van 6 taken die Bryan en ik samen aanpakken. De grote huishoudelijke taken doen wij samen. Wij hebben de mogelijkheid om deze samen te doen. Mocht je dit niet hebben dan kun je bijvoorbeeld om de dag een wekelijkse taak doen. Zodat je niet al je energie verbruikt over de week aan grote huishoudelijke taken. Bij de grote huishoudelijke taken probeer ik wel een rust moment tussen en na de taak in te plannen om zo mijn energie beter te verdelen.

De maandelijkse taken

Onder de maandelijkse taken vallen de taken die niet regelmatig voorkomen. Bijvoorbeeld ramen wassen dat doe ik niet wekelijks. Ik moet eerlijk bekennen ik doe ze ook niet maandelijks. Deze huishoudelijke taken doe ik echt wanneer ik energie genoeg heb. Dus niet op een dag waar ik veel pijn heb of moe ben. Een deel van deze taken kosten ook wat meer tijd dan normaal. Ook bij deze taken probeer ik tussen door een rust moment in te plannen en na de taak ook een rustmoment.

Maak je eigen schoonmaakplanning

Ga op zoek naar een passende schoonmaakrooster wat past in jouw/jullie leven en voldoet aan jouw eisen, en daarnaast hoeveel energie je hebt om te gebruiken om schoon te maken. Je kunt mijn schoonmaakplanning downloaden en gebruiken maar wanneer deze niet passend is voor jouw leven, dan kun je uiteraard zelf een schoonmaakplanning maken. Online staan verschillende schema’s die je leeg kunt downloaden en kan customizen tot je eigen schoonmaakplanning. Heb je daar geen zin in kun je ook bijvoorbeeld in Excel of Word een schoonmaakplanning uittypen.

Mijn ervaring met een schoonmaakplanning

Ik gebruik ongeveer nu 3 maanden een schoonmaakplanning en ik vind het ideaal. De huishoudelijke taken zijn nu overzichtelijk en ik zorg dus dat ik alleen de taak doe die op de planning staat. Het komt natuurlijk wel eens voor dat je een of meerdere dagen niet schoon kunt maken omdat je geen energie hebt of te veel pijn hebt. Dan laat ik het ook gewoon even zoals het is. Het hoeft niet altijd 100% te gaan zoals op de schoonmaakplanning staat. Het hoeft niet altijd 100% schoon en diep gereinigd.

Print Friendly, PDF & Email

You may also like

Skip to content

Als je de blog van dailyspoonie wil blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies waarmee gegevens worden verzameld, gebruikt en gedeeld. Meer weten hierover lees onze Privacy Verklaring meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten