Het roer om

by Marly
Image: pixabay

Trigger warning: eten

Op 27 juni vertrek ik voor een neurorevalidatie behandeling naar Australië. Een paar weken geleden had ik een Skype sessie met mijn behandelaar en daarbij kwam een 10-daags voedingsplan aan bod als onderdeel/ondersteuning van de behandeling. Omdat ik het fijn vond om alvast iets te gaan doen voor de behandeling ben ik alvast begonnen met dit voedingsplan ter voorbereiding.

Het voedingsplan is bedoeld als een soort ‘reset’ van het spijsverteringsstelsel. Er worden een heleboel voedingsmiddelen geschrapt zoals: alle granen (ook de glutenvrije) en rijst, aardappelen, pompoen, wortelgroenten, erwten, mais, peulvruchten (ook soja), zuivelproducten, vruchtensappen en zoetstoffen. Dit zijn vooral voedingsmiddelen die ontstekings-bevorderend kunnen werken. Vervolgens was het de bedoeling dat ik 10 dagen iedere dag zoveel mogelijk hetzelfde zou eten. Dit is omdat de spijsvertering dan wat rust krijgt en in een soort ‘basis stand’ kan komen. Hiervoor had ik een voedingsplan met een aantal keuzes/suggesties met een ontbijt, een tussendoortje, lunch, een tussendoortje en avond eten. Ook werd aangeraden koffie en thee te minimaliseren. Het ochtend tussendoortje heb ik weggelaten, omdat ik relatief laat op sta en dus later ontbijt heb ik hier geen behoefte aan.

In het begin was het wel erg wennen. Ik kon niet meer ‘even snel’ een boterhammetje smeren maar moest wat meer tijd nemen om mijn eten klaar te maken. Jammergenoeg kost dit ook wat meer energie…maar het ging me nog wel goed af. Wat wel fijn was is dat ik een vast eetprogramma had en dus niet hoefde te verzinnen wat ik nu weer klaar moest maken. Ik heb eerder gemerkt dat je hierdoor snel in oude patronen vervalt. Alleen wat ik in eerste instantie voor de lunch had bedacht beviel me niet, dus na 2 dagen ben ik overgestapt op iets anders.

De eerste paar dagen had ik heel veel moeite met cravings. Ik had zo veel zin in zoetigheid. Dit heb ik eigenlijk altijd heel erg en ik heb best wel veel last van eetbuien. Het hielp ook niet heel erg mee dat mijn vader net allerlei chocola en koek in huis had gehaald. Maar ik heb het weerstaan! Daar ben ik heel trots op. Na en paar dagen werden deze cravings echt veel minder en had ik er helemaal geen moeite meer mee om niet te snaaien. Ik was er zelf verbaasd van. Ik vond het zelfs niet erg om elke dag kip en broccoli als avondeten te eten 10 dagen lang.

Voor ik begon dacht ik “als ik alles weer mag eten ga ik meteen dit en dat eten” (vul hier ongezonde snoep dingen in zoals chocola), maar toen het zo ver was had ik eigenlijk nergens behoefte aan. Ik merkte dat het wel heel veel goeds gebracht had en heb besloten dat ik wel met dit voedingspatroon wil verder gaan. Nu besef ik me dat ik eerder eigenlijk de hele dag wel bezig was met eten. Mijn hele dag draaide om eten en ik had continue trek. Ik was de hele tijd bezig om het verlangen naar zoetigheid te weerstaan (en faalde daar hard in). Ik keek ook de documentaire ‘That Sugar Film’ via uitzendinggemist.nl, wat ik wel echt een eye-opener vond en wat me ook hielp door te zetten in het begin. Natuurlijk wat betreft de slechte invloed van suiker op je lichaam, maar met name ook de zogenaamde ‘verborgen suikers’ in allerlei dagelijkse producten die je als gezond, of toch semi-gezond beschouwd. Waar zelfs bijvoorbeeld termen als ‘gezond’, ‘healthy’ en ‘natural’ op staan. Wist je trouwens dat er suiker in de meeste mayonaise zit?! Ik dus niet.

En nu ben ik absoluut niet van de suiker-politie hoor! Maar ik had zelf niet verwacht hoe veel invloed het op me zou hebben. Waar ik naartoe wil is een gezond eetpatroon waarbij ik weer echt kan genieten van dingen. Dat als ik iets lekkers wil eten, dit is omdat ik daar ook écht zin in heb en niet om mijn verslaving te stillen. Ik zie deze verandering dan ook echt niet als een dieet, maar als een verandering van eetgewoonte. Hopelijk ga ik me er lichamelijk ook beter door voelen. Ik begin al wel kleine dingen te merken in mijn energielevel en dat is fijn en motiverend!

In feite ben ik dus al een beetje begonnen met mijn behandeling! Ik kijk er heel erg naar uit. Gisteren was het nog precies een maand tot mijn vertrekdatum dus dat begint echt al dichtbij te komen! De eerste stap is in elk geval gezet.

Liefs Marly

Print Friendly, PDF & Email

You may also like

Skip to content

Als je de blog van dailyspoonie wil blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies waarmee gegevens worden verzameld, gebruikt en gedeeld. Meer weten hierover lees onze Privacy Verklaring meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten