Decluttering met KonMari; Minder chaos in het hoofd.

by Nienke
Opgeruimde woonkamer

In november zette ik met liefde mijn kerstboom neer. Zo kon ik voor een lange duur genieten van de gezelligheid die bij kerst hoort. Maar zodra het 1 januari werd, kreeg ik een ontzettende afkeer tegen de kerstboom. Het voelde als chaos. Dus hij moest weg. Alle dozen werden uit de berging getrokken en binnen een half uur was de kerstchaos weer verdwenen. 

In januari heb ik een standaard ritueel dat ik het huis weer helemaal opgeruimd wil hebben. Ik had het al een aantal keren met Marly gehad over declutteren (ontspullen) zo wees zij me er op dat op Netflix nu een serie staat Tidying up with Marie Kondo. Helemaal in mijn straatje omdat ik begin 2018 ook al verschillende video’s had gekeken op YouTube van Marie Kondo en al een begin had gemaakt aan haar boek The life-changing magic of tidying up , maar omdat ik niet zo’n boekenwurm ben las ik het toch niet verder. Ik keek die avond drie afleveringen en besloot om de volgende morgen er mee aan de slag te gaan.

Het belangrijkste van de KonMari methode is dat elk item een plaatsje heeft. Zodat je het op een plek kunt terug leggen en daar ook weer kunt terug vinden. Daarnaast hanteert Marie Kondo een volgorde van vijf stappen. Om de KonMari Methode zo goed mogelijk te kunnen laten slagen adviseert Marie Kondo om deze volgorde aan te houden.

1. Kleding;

Hierbij verzamel je alle kledingstukken in huis je brengt ze naar een plek (bijvoorbeeld je bed) en daarna bekijk je stuk voor stuk de items die in je kast liggen. Zodat je weet wat er allemaal in je kast ligt, maar ook om te kijken welke kleding stukken voor jou een spark-joy gevoel hebt. Welke kleding stukken maken je nou echt gelukkig. Kleding die je geen spark-joy gevoel geven, kun je in principe afscheid van nemen. Daarnaast heeft Marie Kondo haar eigen vouw techniek om kledingstukken makkelijker op te bergen zodat je in een overzicht in bijvoorbeeld een lade kast kan zien wat ligt.

  2.  Boeken;

Bij stap twee verzamel je alle boeken die je in je huis hebt liggen. En brengt ze naar een vaste plek om de boeken uit te zoeken. Ook hier geld weer welke boeken geven je een spark-joy gevoel. Of welke boeken wil je meenemen de toekomst in. Vaak hebben mensen zoveel boeken in hun collectie, boeken die ze misschien een keer gelezen hebben of zelfs niet gelezen hebben omdat het boek toch niet aansprak. Deze boeken hebben in principe geen toegevoegde waarde aan je toekomst en van deze boeken kun je dan ook afscheid nemen.

3.  Documenten;

Hierbij verzamel je alle papieren documenten items in huis; rekeningen , diploma’s , kassabonnen, garantiebewijzen.
Vervolgens kun je deze categoriseren in de volgende categorieën

  • Documenten waar je nog iets mee moet doen ( bijvoorbeeld rekeningen die nog betaald moeten worden)
  • Documenten die je voor een bepaalde periode moet bewaren ( bijvoorbeeld documenten voor je opleiding)
  • Documenten die je voor altijd moet bewaren (bijvoorbeeld een huurovereenkomst of verzekeringspapieren)
4. Komono ( miscellaneous items / diverse);

“Komono” is het Japanse woord voor accessoires of kleine items. Deze accessoires of kleine items vallen buiten de vijf andere subcategorieën.  Denk hier bij aan:

  1. CDs, DVDs
  2. Verzorgings- producten
  3. Make-Up
  4. Accessoires
  5. Kostbaarheden
  6. Elektrische items
  7. Huishoudelijke producten
  8. Huishoudelijke apparaten
  9. Keuken en etenswaar

Het gemakkelijkste is om de alle Komono Items bij elkaar te categoriseren zo kun je bij elk item bepalen of je het item wil bewaren of dat je afscheid neemt van het item.

5.  Mementos  (spullen van emotionele waarden);

Momentos of terwijl spullen van emotionele waarde ; Bijvoorbeeld foto’s souvenirs of spullen uit je jeugd.
Marie Kondo raad aan om deze categorie als laatste te bewaren. Dit is namelijk de moeilijkste categorie voor mensen om te doorlopen. Spullen van emotionele waarde worden lastiger van de hand gedaan dan de overige 4 categorieën

Het betekent zeker niet wanneer je Marie Kondo haar opruim techniek volgt dat je afscheid van alle spullen van emotionele waarden moet doen. In tegendeel, Marie adviseert om een herinneringsdoos te maken waar je deze spullen bij elkaar in kunt opbergen. En ook al doe je spullen weg, de herinnering blijft altijd in je hoofd en je hart en hoeft niet perse in fysieke spullen.

Bianca van Toeps.nl schreef een blogpost met de De grootste KonMari- misverstanden

Hoe ik mijn huis aan heb gepakt met de KonMari Methode, met gelimiteerde energie

Als chronisch zieke met weinig energie is het misschien lastig om je huis op te ruimen. Maar mij lukte het met behulp van bepaalde onderdelen van de KonMari methode.

Kleding;

Mijn kleding had ik in november al uitgezocht, voor mij was dit een taak die ik met vrij weinig energie kon doen. Ik verzamelde al mijn kleding. En ging aan de slag. Al vrij snel ging er een hoop tussen uit wat ik niet meer droeg en ik vond zelfs kledingstukken met gaten er in die konden natuurlijk meteen al de vuilnisbak in. Ik verzamelde alle hangkleding eerst bij elkaar en hing dit weg. Vervolgens categoriseerde ik mijn kledingstukken in Truien – Shirts met lange mouwen – Shirts met korte mouwen – Korte broeken en rokjes en Lange broeken. Daarna was het een kwestie van opvouwen en op de juiste plek terug leggen. Ik ben hier met rust momenten tussen door 2.5 uur mee bezig geweest.

Boeken;

Deze categorie ging voor ons vrij makkelijk. Wij zijn namelijk allebei geen boekenwurmen dus we hebben geen boeken in huis.

Documenten;

Documenten heb ik eigenlijk vrijwel altijd al op orde. Alle actuele post gaat in een postvakje. Daarnaast heb ik een grote map met insteekhoesjes waar alle documenten in bewaard worden ( contracten en garantiebewijzen etc) het enige wat ik weg kon doen waren de wat rond slingerende bonnetjes die in huis zwierven.

Komono;

Dit was voor mij de grootste categorie die aangepakt moest worden. Mijn keukenkastjes puilde uit en waren toe aan een opruim beurt. Ik zocht van alle bakjes de bijbehorende deksels en de spullen die al langer dan een jaar ongebruikt in de kast stonden werden er uit gehaald en konden in de doos voor de kringloop.

Ook was mijn bijkeuken ook een rommeltje. Alle items plaatste ik netjes terug in de stellingkast die daar staat en alle overige spullen werden er uitgehaald. Daarna ging ik boven aan de slag, in de berging boven stonden namelijk veel spullen opgeslagen waar niets mee gedaan werd. Onder andere lagen er meer dan 200 dvd’s en we hebben niet eens een DVD speler dus waarom zou je dit überhaupt bewaren.

Boven vond ik twee dozen vol decoratie die al ander half jaar on-aanraakt waren. Ik haalde er drie dingen uit die ik nog wilde bewaren en de rest kon bij de spullen voor de kringloop. Verder vond ik er verschillende lampen, een salon tafel en een poef die al meer dan een jaar niet meer gebruikt werden. Ik was ook niet van plan om dit nog weer te gaan gebruiken , maar het stond voor het gemak toch maar opgeslagen.  Ook dit werd verzameld voor naar de kringloop.

De volgende ochtend kon ik de auto volladen met spullen om naar de kringloop te brengen! De volledige kofferbak en achterbank was gevuld met spullen die al meer dan een jaar niet meer gebruikt werden. Super zonde want er zijn altijd mensen die het wel kunnen gebruiken. Met een auto volgeladen kon ik naar de kringloop en zo maken mijn spullen die mij niet meer blij maken een ander weer blij!

Mementos. (spullen met emotionele waarde);

Voor mij was dit ook een eenvoudige categorie om op te ruimen. Mijn moeder had namelijk vroeger al voor mij een herinneringsdoos aangemaakt met verschillende items uit mijn leven. Eigenlijk vulde ik deze categorie meteen al aan wanneer ik dit soort dingen ging opruimen dus, hier viel voor mij niet veel in op te ruimen.

De chaos in mijn hoofd is inmiddels verdwenen, de kalmte is wedergekeerd. Nu moet ik nog even een paar dagen herstellen van mijn opruimsessie maar het was het zeker waard!

Wat ik persoonlijk aanraad voor iemand met gelimiteerde energie die toch zijn huis of slaapkamer wil opruimen bijvoorbeeld met de KonMari methode begin met een onderdeel. Bijvoorbeeld kleding, persoonlijk vond ik dit de makkelijkste categorie en een die het minste energie kost. Daarnaast raad ik je aan wanneer je echt minimaal in je energie zit een categorie per week te doen. Het duurt misschien iets langer, maar je hoeft waarschijnlijk minder lang te herstellen van je opruimsessie.

Print Friendly, PDF & Email

You may also like

Skip to content

Als je de blog van dailyspoonie wil blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies waarmee gegevens worden verzameld, gebruikt en gedeeld. Meer weten hierover lees onze Privacy Verklaring meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten